6 Näringsämnen som Bekämpar Erektil Dysfunktion

Tyvärr, killar: Det finns ingen mirakelmat för att förhindra erektil dysfunktion. Det finns dock vissa bevis för att vissa livsmedel kan hjälpa.

Grapefrukt för Erektil Dysfunktion

”Bevis på att livsmedel kan hjälpa till med ED är förmodligen relaterat till en vaskulär anslutning,” säger Firouz Daneshgari, MD, professor och ordförande för avdelningen för urologi vid Case Western Reserve University School of Medicine och University Hospitals Case Medical Center i Cleveland. ”Erektilproblem beror vanligtvis på att du inte har en god blodtillförsel till penisen, så livsmedel som är bra för ditt kärlsystem kan också bidra till att förhindra ED.” Bör du äta mer av de livsmedel som innehåller dessa viktiga näringsämnen?

Nitrater i Löviga grönsaker och betor

Löviga grönsaker, som selleri och spenat, kan öka cirkulationen på grund av deras höga koncentration av nitrater. Bet juice har visat sig vara riktigt hög i nitrater. Nitrater är vasodilatatorer, vilket innebär att de öppnar upp blodkärl och ökar blodflödet. Många år innan U.S. Food and Drug Administration godkände det första ED-läkemedlet 1998 hade flera fallrapporter om de positiva effekterna av nitrater för erektil dysfunktion redan publicerats. ED-läkemedel som används idag är baserade på de avslappnande effekterna av nitrater på blodkärlen som tillför penisen.

Flavonoider i mörk choklad

En ny studie i tidskriften Cirkulation fann att flavonoider i mörk choklad förbättrar cirkulationen. Det kan vara bra för erektionsproblem som beror på dålig cirkulation. Flavonoider är naturligt förekommande antioxidanter som skyddar växter från gifter och hjälper till att reparera cellskador. Studier visar att flavonoider och andra antioxidanter har liknande effekter på människor. De kan hjälpa till att sänka blodtrycket och sänka kolesterolet, som båda är faktorer som bidrar till erektil dysfunktion.

Protein i pistascher

En ny studie fann att män med erektil dysfunktion som åt pistaschnötter varje dag i tre veckor upplevde betydande förbättringar i sexuella problem, inklusive ED, sexuell lust och allmän sexuell tillfredsställelse. Fördelarna med pistagenötter för erektionsproblem kan bero på ett protein som kallas arginin, vilket kan hjälpa till att slappna av blodkärlen. ”Detta är ett annat exempel på hur bra cirkulation är bra för sexuell hälsa, vilket är goda nyheter eftersom jag äter mycket pistasch,” säger Dr. Daneshgari.

Zink i ostron och andra skaldjur

Ostron har alltid haft ett afrodisiakumt rykte. En orsak kan vara att ostron har höga halter av mineralzink, som spelar en viktig roll i produktionen av det manliga hormonet testosteron, och låga nivåer av testosteron kan vara en anledning till erektil dysfunktion. Forskning som presenterades vid ett American Chemical Society-möte kan erbjuda en annan koppling: Råa skaldjur innehåller föreningar som stimulerar frisläppandet av sexuella hormoner hos både män och kvinnor.

Antioxidanter i vattenmelon

Vissa studier visar att vattenmelon kan ha effekter på erektil dysfunktion som liknar ED-läkemedlet Viagra och kan också öka sexuell lust. Vattenmelon är rik på gynnsamma ingredienser som kallas fytonämnen. Fytonäringsämnen är också antioxidanter. En av deras fördelar är att de slappnar av blodkärlen som ger erektion. Även om vattenmelon är 92 procent vatten, kan de andra 8 procenten göra underverk för ditt hjärta och din sexuella njutning.

Lykopen i tomater och rosa grapefrukt

Lykopen är en av de fytonämnen som är bra för cirkulation och bra för sexuella problem. Lykopen finns i djupa röda frukter som tomater och rosa grapefrukt. Vissa studier visar att lykopen kan absorberas bäst när den blandas med fet mat som avokado och olivolja. Så du kanske vill göra dig själv till en ED-bekämpar sallad. Forskning visar också att antioxidanter som lykopen hjälper till att bekämpa manlig infertilitet och prostatacancer.

Livsmedel och erektil dysfunktion: The Bottom Line

Enligt Daneshgari är ”ditt bästa alternativ att äta en hälsosam kost som är bra för ditt hjärta och din cirkulation.” Andra livsmedel som är bra för din cirkulation inkluderar tranbär, äpplen, jordnötter, lök, te och rött vin. Chansen är att om du tar väl hand om din vaskulära hälsa kommer du att undvika många av de vanligaste orsakerna till erektil dysfunktion.

Källa: https://www.everydayhealth.com/erectile-dysfunction-pictures/foods-that-fight-erectile-dysfunction.aspx

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *